Fribajunnut hyötyvät myös monenlaisista lajivinkeistä, joita voi käydä läpi esimerkiksi samalla kun venytellään ja verrytellään.
Etiketti
Pelinopeus
- Radalla on tärkeää ettei hidasta tarpeettomasti muiden pelaamista. Vinkit:
- Jos kiekko häviää ja etsiminen kestää kauan, päästä takana tuleva ryhmä ohi
- Jos radalla on ruuhkaa, älä heitä useita avausheittoja tai muitakaan heittoja
- Pyri valmistautumaan omaan heittoosi muiden heiton/valmistautumisen aikana. Valitse kiekko, katso heittolinjaa jne. Muista kuitenkin turvallisuus.
- Jos radalla on ruuhkaa, hyödynnä siirtymät jutteluun. Älä jää pitkiksi ajoiksi keskustelemaan heittopaikalle.
- Jos huomaat että takana tuleva ryhmä on nopeampi (eikä edessäsi ole ruuhkaa), päästä heidät ohi.
Huijaaminen
- Frisbeegolfissa ryhmän mukana ei kierrä tuomareita
- Monissa lajeissa pelaaja voi yrittää pelata sääntöjen rajamailla, ja katsoa minkä tuomari päästää läpi tai mikä jää tuomarilta huomaamatta
- Fribassa näin ei toimita! Huijaaminen on noloa, tuomittavaa ja siitä seuraa huijarin maine ja pahimmillaan pitkä kilpailukielto.
Löytökiekot
- Jos löydät kiekon, jossa on puhelinnumero, laita siihen viestiä ja sovi palautus
- Jos ei ole numeroa, voit laittaa ilmoituksen esim. paikalliseen löytökiekkoryhmään tai palauttaa löytökiekkolaatikkoon
Kannustaminen, fribaspirit
- Fribaspirittiä on se, että kaikkia kanssakilpailijoita kannustetaan ja kehutaan hyvistä suorituksista
- Näin toimivat myös maailman huiput
Pelirauha
- Toisen keskittyessä tiiltä heittoon tai puttiin muut ovat paikallaan ja hiljaa
- Väyläheittojenkin aikana on kohteliasta olla heilumatta ja ääntelemättä häiritsevästi
Kiekkojen varastaminen
- Rikollista: etenkin varastetun kiekon myyminen on poliisiasia
- Vaarallista: kaikki eivät suhtaudu kiekon varastamiseen kovin lempeästi
Säännöt
OB
- OB-rajat on merkitty väyläopasteisiin. Väylällä ne erottaa valkoisista kepeistä tai selkeistä maastonmuodoista, kuten vesirajasta tai tien reunasta
- Kiekko on ulkona, mikäli mikään sen osa ei ole väylän puolella
- OB:lle päätyneestä heitosta seuraa yhden heiton rangaistus
- Peliä jatketaan drop-zonelta tai siitä kohtaa, missä OB-linja ylitettiin. Seuraavan heiton paikka on 1m säteellä mihin tahansa suuntaan ylimenopaikasta
Mando
- Mando on pakollinen kiertosuunta
- Mandot merkitään väyläopasteeseen sekä yleensä nuolilla
- Jos kiekko ohittaa mandon väärältä puolelta, seuraa yhden heiton rangaistus
- Peliä jatketaan drop-zonelta tai siitä kohtaa, missä mando ohitettiin väärin
Heittojärjestys
- Tiiltä heitetään edellisen väylän paremmuusjärjestyksessä. Tasatuloksen väylällä heittäneet säilyttävät keskinäisen järjestyksensä.
- Väylällä ensimmäisenä heitetään aina kauimpana korista oleva kiekko. Muut pysyvät pois heittolinjalta.
- Putatessa myös kauimmaisena oleva aloittaa ensin. Peliä nopeuttaakseen lähellä ollut voi putata kiekon pois.
Välineet
Kiekkojen valinta
- Käytä (erikoisheittoja lukuunottamatta) kiekkoja jotka saat lentämään suoraan. Älä siis turhaan heitä liian vakaita tai nopeita kiekkoja.
- Aloittelijoille ja nuorille pelaajille kevyet kiekot ovat hyviä.
- Samaa kiekkoa kannattaa olla useampi kappale. Näin saat kehitettyä heitto- ja puttituntumaa ja korjattua heittovirheitä parhaiten.
Mikä aiheuttaa kiekon vakauden? Voidaan vertailla vakaita ja alivakaita kiekkoja pöytäpinnalla. Näin voi demonstroida, kuinka vakaan kiekon reunan “kärki” on korkeammalla
Kisaaminen
Metrix
- Anna kotitehtäväksi Metrixin lataaminen puhelimeen ja ryhmän omaan kilpailuun “ilmoittautuminen”
- Harkoissa käydään aluksi läpi tulosten merkkaaminen
- Mennään radalle tai tehdään korien ympärille erilaisia väyliä
- Sitten edetään rataa 4 hengen ryhmissä niin, että jokainen merkkaa vuorotellen ryhmänsä tuloksen kyseisellä väylällä
Kisaaminen
- Kerrotaan miten esim. seuran viikkokisoihin ilmoittaudutaan ja miten siellä toimitaan.
- Kannustetaan ensikertalaisia osallistumaan viikkokisoihin tai viikkokisailijoita PDGA-kisoihin